Integracja sensoryczna

LOGOS-DTR.pl

Integracja sensoryczna – terapia wspierająca rozwój dziecka

Czym jest integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna to skomplikowany proces, podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów:

  • wzrokowych,
  • słuchowych,
  • węchowych,
  • smakowych,
  • dotykowych (czucie powierzchniowe),
  • proprioceptywnych (czucie głębokie),
  • przedsionkowych (zmysł równowagi, odbierający ruch).

Następnie, organizuje je, interpretuje i integruje ze sobą tak, aby mogły być wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu. Ten proces przebiega nieustannie, chociaż częściowo bez udziału naszej świadomości. Poszczególne zmysły współdziałają ze sobą podczas wykonywania złożonych zadań i ten proces stanowi ich integrację. Tworzenie procesów integracji sensorycznej i ich doskonalenie odbywa się w pniu mózgu-części ośrodkowego układu nerwowego.

Zaburzenia integracji sensorycznej

Zaburzenia integracji sensorycznej, wynikają z zaburzeń przetwarzania sensorycznego, pojawiają się, gdy układ nerwowy niewłaściwie odbiera i organizuje bodźce sensoryczne w obrębie ośrodkowego układu nerwowego oraz nieprawidłowo na nie reaguje. Dysfunkcje te nie wynikają z uszkodzenia narządów zmysłów, związane są z nieprawidłowym przetwarzaniem bodźców sensorycznych.

Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej najczęściej manifestują się:

  • Nadmierną wrażliwością na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch. Nadwrażliwość może się objawiać takimi zaburzeniami zachowania jak: rozdrażnienie, wycofywanie się w wyniku dotknięcia, unikanie określonych rodzajów ubrań lub jedzenia, rozpraszalność lub lęk podczas zwykłych zabaw ruchowych np. na placu zabaw.

  • Zbyt małą wrażliwością na bodźce. Dziecko z obniżoną wrażliwością na bodźce może poszukiwać intensywnych wrażeń sensorycznych takich jak celowe uderzanie ciałem o przedmioty lub intensywne kręcenie się wokół własnej osi. Dziecko może ignorować ból czy być nieświadome zmian pozycji ciała.

  • Zbyt wysokim lub niskim poziomem aktywności ruchowej. Dziecko może być ciągle w ruchu lub wolno się uaktywniać i męczyć się szybko.

  • Niewłaściwym poziomem uwagi. Dziecko może mieć trudności z koncentracją uwagi.

  • Problemami z koordynacją ruchową. Problemy te mogą dotyczyć umiejętności z zakresu dużej motoryki (czyli podstawowe sprawności ruchowe np. chodzenie, bieganie, gry i zabawy ruchowe – rzucanie i łapanie piłki) lub małej motoryki (czyli trudności z czynnościami precyzyjnymi np. rysowanie, pisanie). Niektóre dzieci będą miały słabą równowagę, inne natomiast będą miały olbrzymie trudności z nauczeniem się nowej czynności wymagającej koordynacji ruchowej.

  • Opóźnieniami w rozwoju mowy, w rozwoju ruchowym oraz trudnościami w nauce. Objawy te mogą być widoczne w wieku przedszkolnym razem z innymi objawami dysfunkcji integracji sensorycznej. U niektórych dzieci w wieku szkolnym mogą występować problemy w nauce mimo normalnego poziomu inteligencji.

  • Słabą organizacją zachowania. Dziecko może być impulsywne lub może łatwo się rozpraszać i okazywać brak planowania przed wykonaniem jakiegoś zadania. Niektóre dzieci mogą mieć problemy z przystosowaniem się do nowej sytuacji. Inne mogą reagować agresywnie, wycofywać się lub być sfrustrowane, kiedy poniosą porażkę.

Kiedy można rozpoznać dysfunkcję integracji sensorycznej

Dysfunkcje te mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, autyzmem, nadpobudliwością psychoruchową czy mózgowym porażeniem dziecięcym. Ich nasilenie jest różne – od lekkiego do znacznego. Dysfunkcje integracji sensorycznej wpływają na uczenie się, zachowanie oraz rozwój społeczno-emocjonalny dziecka.

Na czym polega terapia integracji sensorycznej

Terapia integracji sensorycznej ma postać ukierunkowanej zabawy, w której dziecko chętnie uczestniczy i ma przekonanie, że tworzy zajęcia wspólnie z terapeutą. Podczas terapii nie uczy się dzieci konkretnych umiejętności – cel terapii skoncentrowany jest raczej na poprawie integracji pomiędzy zmysłami w układzie nerwowym.

W pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy jak:

  • motoryka mała,
  • motoryka duża,
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Zadaniem terapii integracji sensorycznej jest dostarczenie dziecku – podczas jego aktywności ruchowej, kontrolowanej przez terapeutę – odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych, które w konsekwencji wywołują poprawę integracji bodźców docierających do dziecka zarówno z otoczenia, jak i z jego ciała.

Opinie

Bardzo profesjonalnie a przede wszystkim bardzo fajna atmosfera. Polecam z całego serca.

Monika Grabowska

Nie wiesz, od czego zacząć? Spokojnie – wszystko wyjaśniamy.

Jak zapisać dziecko na terapię integracji sensorycznej?

Zastanawiasz się, czy Twoje dziecko potrzebuje wsparcia w rozwoju? Jeśli często bywa nadwrażliwe na dźwięki, unika dotyku, ma trudności z koncentracją lub wydaje się „ciągle w ruchu” – to mogą być sygnały, że warto skonsultować się ze specjalistą terapii integracji sensorycznej (SI). Wczesna diagnoza i odpowiednio dobrane zajęcia potrafią znacząco poprawić codzienne funkcjonowanie dziecka – w domu, przedszkolu i w relacjach z innymi.

Aby rozpocząć terapię, wystarczy umówić się na konsultację w naszej placówce. Nasi terapeuci przeprowadzą szczegółową diagnozę SI, podczas której ocenią sposób, w jaki dziecko reaguje na bodźce zmysłowe. Na tej podstawie przygotujemy indywidualny plan terapii, dopasowany do wieku, możliwości i potrzeb dziecka.

Zajęcia odbywają się w przyjaznym, bezpiecznym otoczeniu – w formie zabawy, która rozwija i daje dzieciom radość. Współpracujemy z rodzicami na każdym etapie, pokazując, jak wspierać dziecko również w codziennych sytuacjach.

Nie czekaj, aż trudności się nasilą. Skontaktuj się z nami – chętnie doradzimy, umówimy diagnozę i pomożemy dziecku w pełni wykorzystać jego potencjał.

LOGOS- Terapeutyczny Punkt Przedszkolny
ul. św.Wincentego 114/u5
03-291 Warszawa

Dlaczego warto rozpocząć terapię integracji sensorycznej?

Dziecko, które ma trudności z przetwarzaniem bodźców, często nie potrafi nazwać tego, co czuje – reaguje złością, wycofaniem albo nadmierną aktywnością. Terapia integracji sensorycznej pomaga mu zrozumieć własne ciało i otaczający świat, dzięki czemu codzienne sytuacje stają się prostsze i mniej stresujące.

Regularne zajęcia wspierają koncentrację, koordynację ruchową, rozwój emocjonalny i umiejętności społeczne. Dziecko uczy się lepiej reagować na bodźce, łatwiej się wycisza i szybciej odnajduje w nowych miejscach.

Wczesne rozpoczęcie terapii to realna szansa na harmonijny rozwój i większą samodzielność – w domu, przedszkolu i w relacjach z innymi. W LOGOS dbamy, by każde dziecko rozwijało się w swoim tempie, w atmosferze akceptacji i zrozumienia.

Telefon

+ 48 503-015-884

Adres

Logos – Dziecięca Terapia Rozwojowa
ul. Św. Wincentego 114/U5
(osiedle Zielone Zacisze, domofon 777) 03-291 Warszawa

Email

logos@logos-dtr.pl

Kontakt

Pozostańmy w kontakcie


Od 15 lat towarzyszymy dzieciom i rodzicom w codziennym rozwoju. To Wasze zaufanie sprawia, że możemy tworzyć bezpieczne i wspierające miejsce. Dziękujemy, że jesteście z nami! 💛
Od 15 lat towarzyszymy dzieciom i rodzicom w codziennym rozwoju. To Wasze zaufanie sprawia, że możemy tworzyć bezpieczne i wspierające miejsce. Dziękujemy, że jesteście z nami! 💛