Czy standardowe przedszkole to na pewno dobre miejsce dla dziecka ze spektrum autyzmu? A może istnieją placówki, które rzeczywiście rozumieją jego potrzeby?
Jako zespół Terapeutycznego Punktu Przedszkolnego LOGOS od 12 lat, każdego dnia pracujemy z dziećmi, które wymagają szczególnego podejścia. Dzięki naszej codziennej praktyce wiemy, jak duże znaczenie dla ich rozwoju ma odpowiednie środowisko – spokojne, przewidywalne, pełne akceptacji, ale też terapeutycznie ukierunkowane. Właśnie tym różni się przedszkole terapeutyczne od standardowego.
Przedszkole terapeutyczne to miejsce stworzone z myślą o dzieciach, które – z różnych przyczyn – potrzebują więcej wsparcia, niż mogą otrzymać w tradycyjnej placówce. Pracujemy z dziećmi:
Podstawą przyjęcia do naszego przedszkola jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Przyjmujemy dzieci od 2,5 roku życia aż do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej.
To, co nas wyróżnia, to nie tylko fakt prowadzenia terapii – ale sposób, w jaki ją integrujemy z codziennym życiem dziecka.
Wielu rodziców zastanawia się, czy dziecko z orzeczeniem „da sobie radę” w typowym przedszkolu. Odpowiedź brzmi: to zależy. Jednak w naszym doświadczeniu dzieci ze spektrum autyzmu lub złożonymi trudnościami rozwojowymi potrzebują więcej niż ogólne podejście.
Oto najważniejsze różnice:
W skrócie:
W tradycyjnym przedszkolu – 30 minut terapii logopedycznej w tygodniu.
U nas – zajęcia indywidualne, 2 razy w tygodniu po godzinie.
Każdy dzień w naszym niepublicznym punkcie terapeutycznym to połączenie rutyny i elastyczności.. Mają przestrzeń na zabawę, wspólne śniadanie, a następnie – według indywidualnego harmonogramu – uczestniczą w terapii.
W programie dnia pojawiają się m.in.:
Praca przebiega zgodnie z IPET, a efekty obserwujemy i dokumentujemy, korzystając m.in. ze skal PEP-3PL, IDS-P, Stanford-Binet 5, Leiter (w zależ zależności od możliwości dzieci).
Dla dziecka z autyzmem świat bywa zbyt głośny, nieprzewidywalny i trudny do zrozumienia. W naszym przedszkolu staramy się stworzyć odwrotne warunki – przewidywalne, spokojne i ciepłe. To oznacza:
Staramy się, by każde dziecko było widziane i rozumiane, a nie tylko „dopasowywane do systemu”.
Wielu rodziców zauważa, jak ogromny wpływ na dziecko ma przedszkole terapeutyczne – ale też, jak pozytywnie zmienia się ich codzienność.
Dziecko:
Rodzice:
Opinia mamy naszego podopiecznego:
„Nigdy nie zdarzyło się, że syn nie chciał pójść. Zawsze szedł chętnie. Panie mają na pewno dobre podejście, bo dziecko zawsze w domu mówiło o pani Sylwii lub pani Malwinie. Zajęcia logopedyczne trwały godzinę – to duży plus. Miał czas na naukę i przerwę na zabawę. W innych placówkach to trwało 30 minut i wszystko było „na szybko”.”
Dostosowujemy formę i intensywność wsparcia do potrzeb każdego dziecka. W naszej placówce prowadzimy:
Oferujemy również:
👉 trening słuchowy Johansen (w zależności od potrzeb dziecka),
👉 EEG Biofeedback (w zależności od potrzeb dziecka),
👉 kuchcikowo,
👉 kino przedszkolaka,
👉 koncerty, teatrzyki, dogoterapię, alpakoterapię – bo radość i motywacja są równie ważne jak terapia.
Wierzymy, że skuteczna terapia nie kończy się po zamknięciu drzwi przedszkola. Dlatego zapraszamy rodziców do regularnych rozmów, dzielenia się obserwacjami, a także… do nauki wspierania dziecka w domu.
Organizujemy w zależności od potrzeb rodzica:
Rodzice w naszym przedszkolu nie są sami.
W naszym niepublicznym terapeutycznym punkcie przedszkolnym LOGOS wiemy, jak wygląda świat oczami dziecka z autyzmem. Wiemy też, że dobre przedszkole może być miejscem, w którym rozwija się nie tylko mowa i samodzielność, ale również poczucie bezpieczeństwa, radość i relacje.
Jeśli szukają Państwo przedszkola, w którym dziecko naprawdę będzie widziane i wspierane – serdecznie zapraszamy do kontaktu.
Jesteśmy na Targówku – bliżej niż myślą Państwo – i gotowi, by wspólnie zadbać o rozwój Państwa dziecka.
Jesteśmy grupą specjalistów, którym praca z dziećmi przynosi ogromną satysfakcję i radość. Pracujemy z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się, jak również z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. Prowadzimy zajęcia indywidualne lub w kameralnych grupach. Mamy indywidualne podejście do każdego naszego podopiecznego.