Wpisy blogowe

LOGOS-DTR.pl

Przedszkole terapeutyczne – czym różni się od standardowego przedszkola?

Omówienie metod pracy, podejścia do dzieci i korzyści dla maluchów z trudnościami rozwojowymi

Czy standardowe przedszkole to na pewno dobre miejsce dla dziecka ze spektrum autyzmu? A może istnieją placówki, które rzeczywiście rozumieją jego potrzeby?

Jako zespół Terapeutycznego Punktu Przedszkolnego LOGOS od 12 lat, każdego dnia pracujemy z dziećmi, które wymagają szczególnego podejścia. Dzięki naszej codziennej praktyce wiemy, jak duże znaczenie dla ich rozwoju ma odpowiednie środowisko – spokojne, przewidywalne, pełne akceptacji, ale też terapeutycznie ukierunkowane. Właśnie tym różni się przedszkole terapeutyczne od standardowego.

Czym jest przedszkole terapeutyczne – i dla kogo powstało?

Przedszkole terapeutyczne to miejsce stworzone z myślą o dzieciach, które – z różnych przyczyn – potrzebują  więcej wsparcia, niż mogą otrzymać w tradycyjnej placówce. Pracujemy z dziećmi:

  • z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi (po indywidualnym rozpatrzeniu sytuacji dziecka).

Podstawą przyjęcia do naszego przedszkola jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Przyjmujemy dzieci od 2,5 roku życia aż do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej.

To, co nas wyróżnia, to nie tylko fakt prowadzenia terapii – ale sposób, w jaki ją integrujemy z codziennym życiem dziecka.

Zwykłe przedszkole a przedszkole terapeutyczne – kluczowe różnice

Wielu rodziców zastanawia się, czy dziecko z orzeczeniem „da sobie radę” w typowym przedszkolu. Odpowiedź brzmi: to zależy. Jednak w naszym doświadczeniu dzieci ze spektrum autyzmu lub złożonymi trudnościami rozwojowymi potrzebują więcej niż ogólne podejście.

Oto najważniejsze różnice:

  • Mała grupa – co pozwala na realnie indywidualne podejście.

     

  • Stała obecność terapeutów – dzieci nie „chodzą na terapię”, one codziennie są w niej od rana do czasu pójścia do domu.

     

  • Zespół specjalistów – psycholog, pedagodzy specjalni, logopedzi, terapeuci SI – pracujemy razem nad wspólnym celem.

     

  • Indywidualne plany terapeutyczne (IPET, WOPFU) – diagnozujemy, projektujemy, monitorujemy postępy.

     

W skrócie:
W tradycyjnym przedszkolu – 30 minut terapii logopedycznej w tygodniu.
U nas – zajęcia indywidualne, 2  razy w tygodniu po godzinie.

Jak wygląda dzień w przedszkolu terapeutycznym?

Każdy dzień w naszym niepublicznym punkcie  terapeutycznym to połączenie rutyny i elastyczności.. Mają przestrzeń na zabawę, wspólne śniadanie, a następnie – według indywidualnego harmonogramu – uczestniczą w terapii.

W programie dnia pojawiają się m.in.:

  • zajęcia grupowe wspierające komunikację i współpracę,

     

  • indywidualna terapia logopedyczna, SI, psychologiczno-pedagogiczna,

     

  • elementy treningu umiejętności społecznych,

     

  • aktywności rozwijające samodzielność (np. trening czystości, nauka ubierania się),

     

  • czas wolny na zabawę w bezpiecznej, stymulującej przestrzeni.

     

Praca przebiega zgodnie z IPET, a efekty obserwujemy i dokumentujemy, korzystając m.in. ze skal PEP-3PL, IDS-P, Stanford-Binet 5, Leiter (w zależ zależności  od możliwości dzieci).

Dlaczego dzieci z autyzmem czują się tu bezpiecznie?

Dla dziecka z autyzmem świat bywa zbyt głośny, nieprzewidywalny i trudny do zrozumienia. W naszym przedszkolu staramy się stworzyć odwrotne warunki – przewidywalne, spokojne i ciepłe. To oznacza:

  • Stałą obecność znanych dorosłych – nie zmieniamy kadry co tydzień.

     

  • Rytuały dnia i jasne reguły – dzieci czują się pewniej, wiedząc, co je czeka.

     

  • Brak presji, ale jasne granice – uczymy, modelujemy, wspieramy.

     

Staramy się, by każde dziecko było widziane i rozumiane, a nie tylko „dopasowywane do systemu”.

Korzyści z terapii w takim modelu – nie tylko dla dziecka

Wielu rodziców zauważa, jak ogromny wpływ na dziecko ma przedszkole terapeutyczne – ale też, jak pozytywnie zmienia się ich codzienność.

Dziecko:

  • Zaczyna się komunikować (werbalnie lub alternatywnie).

     

  • Zyskuje większą samodzielność.

     

  • Buduje relacje z rówieśnikami.

     

  • Czuje się bezpieczne, a to sprzyja uczeniu się.

     

Rodzice:

  • Otrzymują realne wsparcie i wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.

     

  • Wiedzą, co dzieje się na co dzień w przedszkolu – jesteśmy w stałym kontakcie.

     

  • Nie czują się osamotnieni – są częścią zespołu wspierającego rozwój dziecka.

     

Opinia mamy naszego podopiecznego:
„Nigdy nie zdarzyło się, że syn nie chciał pójść. Zawsze szedł chętnie. Panie mają na pewno dobre podejście, bo dziecko zawsze w domu mówiło o pani Sylwii lub pani Malwinie. Zajęcia logopedyczne trwały godzinę – to duży plus. Miał czas na naukę i przerwę na zabawę. W innych placówkach to trwało 30 minut i wszystko było „na szybko”.”

Z jakich terapii korzystają nasi Podopieczni?

Dostosowujemy formę i intensywność wsparcia do potrzeb każdego dziecka. W naszej placówce prowadzimy:

  • Codzienną terapię psychologiczno-pedagogiczną (indywidualną i grupową)

     

  • Terapie logopedyczne – 2x w tygodniu

     

  • Terapie integracji sensorycznej – 2x w tygodniu

     

  • Trening umiejętności społecznych (każdego dnia)

     

  • Komunikację alternatywną, gdy mowa nie rozwija się naturalnie

 

 

Oferujemy również:
👉 trening słuchowy Johansen (w zależności od potrzeb dziecka),
👉 EEG Biofeedback (w zależności od potrzeb dziecka),
👉 kuchcikowo,
👉 kino przedszkolaka,
👉 koncerty, teatrzyki, dogoterapię, alpakoterapię – bo radość i motywacja są równie ważne jak terapia.

Współpraca z rodziną – bo razem możemy więcej

Wierzymy, że skuteczna terapia nie kończy się po zamknięciu drzwi przedszkola. Dlatego zapraszamy rodziców do regularnych rozmów, dzielenia się obserwacjami, a także… do nauki wspierania dziecka w domu.

Organizujemy w zależności od potrzeb rodzica:

  • spotkania z terapeutami,

     

  • analizy postępów dziecka,

     

  • konsultacje indywidualne,

     

  • wsparcie w trudnych momentach (np. zmiany, regresy, nowa diagnoza).

     

Rodzice w naszym przedszkolu nie są sami.

Podsumowanie – Przedszkole terapeutyczne to coś więcej niż edukacja

W naszym niepublicznym terapeutycznym punkcie przedszkolnym LOGOS wiemy, jak wygląda świat oczami dziecka z autyzmem. Wiemy też, że dobre przedszkole może być miejscem, w którym rozwija się nie tylko mowa i samodzielność, ale również poczucie bezpieczeństwa, radość i relacje.

Jeśli szukają Państwo przedszkola, w którym dziecko naprawdę będzie widziane i wspierane – serdecznie zapraszamy do kontaktu.
Jesteśmy na Targówku – bliżej niż myślą Państwo – i gotowi, by wspólnie zadbać o rozwój Państwa dziecka.

Jesteśmy grupą specjalistów, którym praca z dziećmi przynosi ogromną satysfakcję i radość. Pracujemy z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się, jak również z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. Prowadzimy zajęcia indywidualne lub w kameralnych grupach. Mamy indywidualne podejście do każdego naszego podopiecznego.

Galeria