Wpisy blogowe

LOGOS-DTR.pl

Dlaczego dzieci z autyzmem potrzebują specjalistycznego przedszkola? – Wpływ dostosowanego środowiska na rozwój

„Czy zapisując dziecko do przedszkola terapeutycznego, nie zamykam go w bańce?” – to jedno z najtrudniejszych pytań, jakie zadają sobie rodzice tuż po diagnozie autyzmu. Presja otoczenia bywa ogromna. Babcie, ciocie czy znajomi często doradzają: „Poślij go do zwykłego przedszkola, do dzieci, to się wyrobi”, „Potrzebuje tylko kontaktu z rówieśnikami”.

Intuicja podpowiada Ci jednak coś innego. Widzisz, że w dużym hałasie Twój maluch zatyka uszy. Dostrzegasz, że w tłumie się gubi, zamiast bawić.

Prawda jest taka, że dzieci ze spektrum autyzmu uczą się i odbierają świat inaczej. Aby ta nauka była skuteczna, nie wystarczy „wrzucić dziecka na głęboką wodę” (czyli do 25-osobowej grupy w placówce masowej). Często potrzebują one najpierw nauki pływania w bezpiecznym basenie. Tym właśnie jest specjalistyczne przedszkole terapeutyczne.

Dlaczego odpowiednio dostosowane środowisko jest tak kluczowe dla rozwoju Twojego dziecka?

1. Mniej bodźców to więcej przestrzeni na naukę

Wyobraź sobie, że próbujesz rozwiązać trudne zadanie matematyczne na środku dyskoteki. Migają światła, dudni bas, ktoś Cię potrąca. Czy byłbyś w stanie się skupić? Tak często czuje się dziecko z autyzmem w standardowym przedszkolu.

W placówce masowej poziom hałasu i chaosu bywa przytłaczający. Dla układu nerwowego, który ma trudności z filtrowaniem bodźców (nadwrażliwość), jest to sytuacja ciągłego stresu. A mózg w stresie się nie uczy – mózg w stresie walczy o przetrwanie (ucieka, krzyczy lub „wyłącza się”).

W przedszkolu terapeutycznym środowisko jest zaprojektowane inaczej:

  • Małe grupy
  • Przestrzeń dostosowana do potrzeb dzieci
  • Indywidualne podejście

Dzięki temu energia Twojego dziecka nie jest zużywana na walkę z hałasem, ale może być skierowana na zabawę, mowę i relacje.

2. Relacje społeczne – dlaczego „samo przebywanie” nie wystarcza?

Istnieje mit, że dziecko z autyzmem nauczy się bawić, po prostu patrząc na inne dzieci. Niestety, w przypadku zaburzeń ze spektrum to rzadko działa w ten sposób. Dzieci neurotypowe uczą się przez intuicyjną obserwację. Dziecko z autyzmem często potrzebuje „instrukcji obsługi” relacji społecznych.

W dużej grupie przedszkolnej, gdzie na jedną panią przypada dwadzieścioro dzieci, nikt nie ma czasu, by być osobistym tłumaczem Twojego dziecka. W efekcie maluch z ASD często bawi się sam w kącie, będąc „obok” grupy, a nie „w” grupie.

W placówce specjalistycznej, takiej jak LOGOS:

  • Terapeuta jest zawsze blisko i modeluje zabawę.
  • Podpowiada, jak zacząć rozmowę, jak się wymienić zabawką, jak zareagować na odmowę.
  • Każda interakcja jest okazją do nauki, ale odbywa się to w tempie, które dziecko jest w stanie zaakceptować.

3. Poczucie bezpieczeństwa i przewidywalność

Dzieci ze spektrum autyzmu kochają schematy, bo dają im one poczucie kontroli nad chaotycznym światem. Nagłe zmiany, brak jasnych reguł czy nieoczekiwane wydarzenia (typowe dla dużych przedszkoli) budzą lęk.

W przedszkolu terapeutycznym przewidywalność jest narzędziem pracy. Stosujemy plany dnia (często w formie obrazkowej), uprzedzamy o zmianach, budujemy rytuały. Kiedy dziecko wie, co się za chwilę wydarzy, poziom lęku spada. Kiedy lęk spada – otwierają się drzwi do poznawania nowych rzeczy.

4. Terapia, która jest codziennością, a nie „wizytą”

W modelu, w którym dziecko chodzi do przedszkola masowego, a popołudniami wozisz je na terapie, tracicie mnóstwo czasu i energii. Dziecko jest zmęczone po całym dniu, a wtedy efektywność zajęć spada.

Specjalistyczne przedszkole to kompleksowe centrum rozwoju. Terapia nie jest tu dodatkiem – jest wpleciona w każdą chwilę dnia.

  • Logopeda nie tylko ćwiczy przy stoliku, ale jest obecny podczas śniadania (terapia karmienia, komunikacja przy stole).
  • Psycholog wspiera w trudnych emocjach „na gorąco”, w trakcie zabawy, a nie tydzień później w gabinecie.
  • terapeuta SI dba o ruch w trakcie zajęć.

Dzięki temu dziecko uczy się wykorzystywać nowe umiejętności w naturalnych sytuacjach życiowych.

Podsumowanie

Wybór przedszkola terapeutycznego to nie decyzja o izolacji dziecka. To decyzja o zapewnieniu mu startu dostosowanego do jego możliwości. To stworzenie bazy, fundamentu, na którym dziecko zbuduje poczucie własnej wartości i kompetencje.

Wielu naszych podopiecznych po okresie intensywnej pracy w małej, bezpiecznej grupie w LOGOS, z powodzeniem trafia później do szkół masowych lub integracyjnych. Dzieje się tak dlatego, że wyposażyliśmy ich w plecak pełen umiejętności, a nie wrzuciliśmy na głęboką wodę bez koła ratunkowego.

Jeśli czujesz, że Twoje dziecko potrzebuje więcej uwagi i zrozumienia, niż oferuje system masowy – posłuchaj swojej intuicji.

FAQ – Najczęstsze obawy rodziców

  1. Czy moje dziecko nie cofnie się w rozwoju, przebywając tylko z dziećmi z trudnościami?

To częsta obawa („nauczy się krzyczeć od innych”). W przedszkolu terapeutycznym kadra jest bardzo liczna (często 1 dorosły na 2-3 dzieci). Terapeuci natychmiast reagują na trudne zachowania i modelują te właściwe. W małej grupie łatwiej o kontrolę i pozytywne wzorce niż w hałaśliwej grupie 25-latków bez wsparcia.

  1. Czym różni się przedszkole terapeutyczne od oddziału integracyjnego?

W oddziale integracyjnym zazwyczaj jest około 15-20 dzieci (w tym 3-5 z orzeczeniem). W przedszkolu terapeutycznym grupy są znacznie mniejsze (zwykle do 4-5 osób), a program jest w 100% podporządkowany celom rewalidacyjnym i terapeutycznym. To znacznie bardziej zindywidualizowana forma opieki.

  1. Czy po takim przedszkolu dziecko może pójść do zwykłej szkoły?

Tak, to jest naszym celem! Wczesne lata to czas na zbudowanie bazy: komunikacji, samodzielności, radzenia sobie z emocjami. Im solidniejsza praca w przedszkolu, tym łatwiejszy start w szkole – czy to masowej, czy integracyjnej.

 

Chcesz zobaczyć, jak wygląda przedszkole, które naprawdę rozumie Twoje dziecko? W LOGOS na warszawskim Targówku drzwi są dla Was otwarte. Umów się na spotkanie, zobacz nasze sale i porozmawiaj z terapeutami. Sprawdź, czy to właśnie ta bezpieczna przystań, której szukacie.

Jesteśmy grupą specjalistów, którym praca z dziećmi przynosi ogromną satysfakcję i radość. Pracujemy z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się, jak również z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. Prowadzimy zajęcia indywidualne lub w kameralnych grupach. Mamy indywidualne podejście do każdego naszego podopiecznego.

Galeria

Od 15 lat towarzyszymy dzieciom i rodzicom w codziennym rozwoju. To Wasze zaufanie sprawia, że możemy tworzyć bezpieczne i wspierające miejsce. Dziękujemy, że jesteście z nami! 💛
Od 15 lat towarzyszymy dzieciom i rodzicom w codziennym rozwoju. To Wasze zaufanie sprawia, że możemy tworzyć bezpieczne i wspierające miejsce. Dziękujemy, że jesteście z nami! 💛