Organizacja czasu wolnego naszych dzieci ma ogromny wpływ na rozwój ich osobowości, pasji i kreatywności. Jest jednak bardzo trudna. Często rodzice, zamiast proponować wyszukane rozwiązania, pozwalają dziecku zająć się komputerem lub telefonem nawet przez kilka godzin w ciągu dnia.
Dziecko powinno wykonywać zajęcia twórcze, zaspakajać swoje potrzeby, rozwijać indywidualne zainteresowania. Dobrze zorganizowany czas powinien zapewnić mu prawidłowy rozwój fizyczny i intelektualny, emocjonalny i społeczny. Powinien także regenerować organizm malucha.
Dzieci w wieku przedszkolnym/szkolnym mają w sobie bardzo dużo energii, którą powinni spożytkować, np. grając w piłkę na dworze. Dziecko potrzebuje aktywności fizycznej do lepszego rozwoju. W momencie, w którym pozwolimy dziecku cały dzień przesiedzieć w domu przed
telewizorem/komputerem/telefonem czy innym urządzeniem elektronicznym zamykamy mu możliwość pozytywnego rozwoju.
Współcześnie wielu rodziców żyje w ciągłym pośpiechu, w warunkach towarzyszącego im stresu i braku czasu. Z tego powodu coraz więcej dzieci jest skazanych na samotne popołudnia. Dlatego dzieci najczęściej zajmują sobie czas przed komputerem, grając w gry, czy oglądając bajki bez
żadnych ograniczeń. Komputery i telefony przeniknęły do życia społecznego, pokonując ograniczenia wiekowe. Obecnie towarzyszą nawet najmłodszym, stając się częścią ich codzienności. Rodzice zdają się zapominać, że długie spędzanie czasu przed komputerem lub telewizorem niesie zagrożenia dla rozwoju ich pociech, wpływając na niego negatywnie.
Zdania na ten temat są podzielone i zawsze będą. Niektórzy uważają, że gry i bajki nigdy nie zastąpią prawdziwej książki. Inni zaś twierdzą, że gry komputerowe lepiej rozwijają wyobraźnię i kreatywność.
Zastanawialiście się kiedyś jaki wpływ mają komputery czy smartfony na rozwój fizyczny dziecka?
Dziecko, które długo korzysta z komputera lub smartfonu jest narażone na wiele dysfunkcji. Jednak najbardziej zagrożona jest jego sylwetka. Dzieci odczuwają bóle pleców, kręgosłupa i usztywnienie mięśni z powodu nieprawidłowej pozycji ciała podczas korzystania z komputera/telefonu.
Dodatkowo mogą cierpieć na dolegliwości związane ze wzrokiem, np. podrażnienie błony śluzowej oczu, zaburzenia widzenia, zmęczenie, zaczerwienienie i pieczenie oczu, a także zawroty i bóle głowy. Mało tego dzieci, które używają słuchawek, cierpią na dolegliwości związane z uszami, np. pogorszenie słuchu i częste bóle głowy.
Wpływ komputerów i tabletów na rozwój psychiczny dziecka
Pozytywny wpływ:
- Wspomagają naukę.
- Ułatwiają zdobywanie wiedzy, umiejętności czytania i pisania.
- Mózg dziecka podczas gry aktywnie pracuje nad analizą i rozwiązywaniem problemów.
- Gry uczą współpracy, ale i rywalizacji.
- Gry ułatwiają nawiązywanie nowych kontaktów.
Negatywny wpływ:
- Różne problemy zdrowotne, np. Z kręgosłupem, wzrokiem, itp.
- Odizolowanie od świata realnego.
- Rozchwianie emocjonalne – agresja, depresja, itp.
- Problem z odróżnieniem świata gier czy bajek od świata realnego, w którym funkcjonują na
co dzień.
Wielu rodziców chwali się, że ich pociecha potrafi spokojnie godzinami patrzeć w ekran komputera lub bawić się telefonem. Są przekonani, że w ten sposób dziecko rozwija zdolność do skupiania uwagi, tak potrzebną w szkolnej edukacji. Nic bardziej mylnego!
Należy bowiem odróżnić uwagę wymuszoną ruszającymi się obiektami na ekranie komputera od uwagi rzeczami realnymi. Przy korzystaniu z komputera czy telefonu aktywna jest głównie percepcja wzrokowa, zaś w dziecięcym poznawaniu świata dominuje poznanie dotykowe pod kierunkiem wzroku, w trakcie manipulowania obiektami. Dlatego dobrze rozwijające się dzieci chcą dotknąć dosłownie wszystkiego, sprawdzać, jakie będą skutki samodzielnego działania. Poznanie wzrokowe nie dostarcza im bowiem wystarczająco dużo informacji do budowania precyzyjnego obrazu świata. Ponadto uwaga wymuszona ruszającymi się obiektami nie wymaga od dziecka wysiłku i jest zwyczajnym poddawaniem się temu, na co spogląda. Jest to fascynacja oglądaniem ruszającego się, barwnego nierealnego świata. Natomiast nie gwarantuje pełnego rozwoju poznawczego u dziecka.
Podsumowując komputer czy telefon ma pozytywny i negatywny wpływ na rozwój dziecka.
Oczywiście, że pozwala na rozwijanie kreatywności i wyobraźni, ale niekoniecznie zrobi to lepiej niż książka. Pomoże w nauce i kontaktach z rówieśnikami, ale jednocześnie gry źle dopasowane do wieku dziecka mogą pogorszyć koncentracje i powodować agresję u dziecka.
Prawda jest taka, że elektronika nigdy nie zastąpi aktywności fizycznej, a wiadomo, że ta jest najlepsza dla rozwoju dziecka.
Złota zasada jest taka: wszystko jest dobre, gdy zna się umiar.
Godzina dziennie przed komputerem, telefonem czy telewizorem nie zagrozi dziecku, ale spędzanie każdej wolnej chwili przed ekranem już tak.